Aktuality

Slovenská rally 2013 – fakty a čísla

Už tradične sa na konci roka venujeme trochu „nudnej“ štatistike o rally, ktorá možno v konečnom dôsledku nie je až celkom taká nudná. Pozrime sa na to ako vyzerala tohoročná slovenská rally v číslach.

DMACK RALLY 2013 – majstrovstvá Slovenska
V sezóne 2013 bolo do slovenského šampionátu zaradených šesť podujatí – päť domácich a jedno zahraničné v maďarskom Egri.
Uskutočnili sa všetky podujatia v plánovanom rozsahu a termínoch, takže záverečné hodnotenie šampionátu bolo stanovené na základe klasifikácie 10 súťažných dní.
Slovenský Rally Pohár (SRP) bol súčasťou iba slovenských súťaží, takže do jeho záverečného hodnotenia sa započítavalo 8 súťažných dní.

Podujatia
Štyri súťaže boli dvojetapové – 9. Eger Rallye 2013, 20. Rally Prešov, XIV. Rally Tríbeč a 39. Rally Košice. Ostatné dve podujatia boli jednoetapové – 40. Rallye Tatry a Global Oil V. Rally Lubeník.
20. ročník prešovskej rally oslávil svoje významné výročie zaradením do seriálu FIA Európskeho pohára. Egerská a košická rally boli zaradené do FIA Zóny strednej Európy a obe aj do dvoch národných šampionátov – maďarského a slovenského.

Trate
Najviac súťažných kilometrov absolvovali posádky v Prešove, kde organizátor zaradil 160,7 kilometrov rýchlostných skúšok a najmenej v Lubeníku (90,18 km).
Najdlhšiu trať s celkovou dĺžkou 609 kilometrov postavili organizátori v Topoľčanoch. Najkompaktnejšie trate sa podarilo toho roku postaviť organizátorom v Prešove, Egri a Košiciach. Na týchto súťažiach bol pomer dĺžky RS k celkovej trati viac ako 35 %.

Rýchlostné skúšky
a) počty a dĺžky
V roku 2013 sa v rámci Majstrovstiev Slovenska odjazdilo spolu 62 rýchlostných skúšok, ktoré mali dovedna 796,7 km, na 28 rôznych tratiach.
Niektoré RS boli postavené ako okruhové, resp. ako polookruhové rýchlostné skúšky.
Už tradičnými boli mestské okruhy v Topoľčanoch a v Prešove. Úplnými novinkami boli prímestský okruh v Poprade a tiež najdlhšia polookruhová rýchlostná skúška Golf v Košiciach s dĺžkou 23,8 kilometra, ktorá čiastočne využívala klasickú trať RS Jahodná.
Pretekári v rámci Slovenského Rally Pohára absolvovali počas sezóny 283 kilometrov rýchlostných skúšok na trati s celkovou dĺžkou 1062 kilometrov.
b) priemerné rýchlosti
Najvyššiu priemernú rýchlosť dosiahol maďarský jazdec Kazár pri svojom druhom prejazde RS Bátor – Terpes v maďarskom Egri (142,9 km/h). Naopak najpomalšiu RS absolvovali posádky pri svojom treťom prejazde mestským okruhom v Topoľčanoch (posádka Grzyb – Hundla 74,0 km/h). Je potrebné však uviesť, že tento tretí prejazd absolvovali posádky už za dažďa.
Najpomalšími klasickými rýchlostnými skúškami boli RS Zamutov (96,4 km/h) toho roku netradične zaradená do trate Rally Prešov a RS Sivec (Rally Košice) vedúca pri priehrade Ružín s priemernou rýchlosťou 97,07 km/h.
c) časy
Najdlhšou rally z hľadiska času, ktorý potrebovala víťazná posádka na absolvovanie všetkých rýchlostných skúšok bola Rally Prešov. Grzyb ich absolvoval v čase 1:30:06,9.
Celkové časy (bez penalizácii), za ktoré absolvovali jazdci všetky rýchlostné skúšky na všetkých rally zaradených do DMACK Rally 2013 sú nasledovné:
Grzyb              6:26:17,5
Melichárek      6:54:26,1
Béreš ml.        6:54:48,2   
Títo traja jazdci, ktorí obsadili prvé tri priečky v absolútnom poradí otvorených MSR došli do cieľa všetkých desiatich súťažných dní.

Programy súťaží
Ako sme už uviedli štyri súťaže mali po 2 súťažné dni. Jednodňová Rallye Tatry mala do programu zaradený navyše aj prológ v predvečer súťaže v podobe okruhovej erzety.
Tri zo štyroch dvojdňových súťaží mali posunutý harmonogram a prvá erzeta na všetkých troch štartovala až popoludní - Košice o 12:16, Prešov 12:20 a Eger dokonca až o 15:03. Preto aj posledná skúška prvej etapy na egerskej rally štartovala za tmy o 19:50.
Vyslovene nočné etapy neboli toho roku do programov súťaží zaradené, so svetlami sa jazdilo i na spomínanom popradskom okruhovom prológu.

Súťažiaci
Do súťaže teamov sa v priebehu roka prihlásilo 8 teamov. Víťazstvo získali zástupcovia súťažiaceho L Racing s.r.o., ktorí v tejto klasifikácii získali najvyšší počet bodov za umiestnenie svojich posádok.
Súťažiaci L Racing nasadzoval v priebehu celej sezóny do jednotlivých súťaží aj najvyšší počet vozidiel – dokopy ich bolo 8. V jeho farbách súťažili jazdci: Béreš, Pethó, Lipták, Hanuš, Keszi, Tábori, Špavelko a v SRP Dedeček. Súťažiaceho Beti Racing reprezentovali 2 posádky v MSR (Pavlíkovci a Trněný - Prizl) a 3 posádky v SRP (Kekeňák – Bernáth, Šablatúra – Kekeňák, Pazderák – Lieskovec). KL Racing a Fuchs Racing team mali po štyri želiezka v ohni, po troch zástupcov mala PEVA Racing, CMM Mediasport s.r.o., Melico Racing.

Posádky a vozidlá
Najviac vozidiel odštartovalo v Košiciach 90 (63 spolu MSR + MM, 25 v SRP + 2 rallyškola). Druhá najvyššia účasť bola v Poprade – 64 vozidiel (36 MSR, 24 SRP a 4 rallyškola).
a) MSR
Najnižší počet súťažiacich vycestoval do maďarského Egru, kde odštartovalo iba 21 posádok.
V priebehu sezóny 2013 zasiahlo do bojov o body do MSR spolu 58 jazdcov a 64 spolujazdcov, z toho 10 sa zúčastnilo na všetkých podujatiach šampionátu.
Do cieľa všetkých súťažných dní sezóny prišli len tri posádky: Grzyb – Hundla, bratia Melichárkovci a Béreš – Répas.
Jeden súťažný deň z desiatich sa z rôznych dôvodov nepodarilo dokončiť posádkam: Drotár – Bánoci (Lubeník), Majerčák – Kollárik (2. etapa Prešov), Hanuš – Harabín (2. etapa Košice), Konečný – Molčan (1. etapa Topoľčany).
Aj Semerád s Moznerom dokončili všetky súťaže avšak nezúčastnili sa na prvom podujatí v Egri.
Šiesti jazdci vystriedali v priebehu sezóny dvoch spolujazdcov. Boli to Koči, Pethó, Tábori, Deák, Fusko, Laurinc.
Nestriedali sa iba spolujazdci ale i súťažné vozidlá. Poliak Grzyb vymenil v priebehu sezóny svoju Fabiu S2000 za vozidlá WRC a „Srnka“ svoje už tradičné Evo IX za Škodu Fabiu S2000 a to na poslednom podujatí sezóny, Habermann skúsil Subaru i Mitsubishi, Deák Renault i Mitsubishi, a mladý Fusko Škodu i Citroen.
Z hľadiska úspešnosti ukončenia súťaže boli vozidlá triedy 11 najspoľahlivejšie. Z 19 štartov došli 18 krát do cieľa, naopak najviac odstúpení zaznamenali historické vozidlá. Tie došli do cieľa iba v 50 % prípadov.
Na podujatiach zaradených do DMACK Rally 2013 odštartovali jazdci z ôsmych európskych krajín - zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Litvy, Ruska, Kazachstanu a Francúzska.
Najviac odštartovaných posádok došlo do cieľa súťaže Rallye Tatry - až 75 % a najmenej ich uvidelo cieľovú rampu na Rally Košice 58,73 %.
V priebehu jednotlivých súťaží rozhodli ich riaditelia, resp. športoví komisári aj o udelení viacerých časových penalizácií. Najvyšší počet udelených penalizácii v priebehu celej sezóny si nazbieral Habermann - celkovo 13 rôznych, za ktoré dostal pridelených 190 sekúnd k svojmu času.
Z hľadiska výšky časového trestu si najviac „nazbieral“ Tábori - celkovo 260 sekúnd za 4 rôzne penalizácie.
b) SRP
V Slovenskom Rally Pohári absolvovalo súťažnú sezónu 2013 38 jazdcov a 44 spolujazdcov ale iba šesť posádok sa zúčastnilo na všetkých započítavaných podujatiach. A jedine Tomáš Vrábeľ došiel všetkých 5 podujatí až do cieľa.
Každé podujatie SRP vyhral iný jazdec. Zvíťazili Haluška, Kysucký Martin, Kysucký Maroš, Kundlák, Kriška. Keď sa pozrieme na jednotlivé súťažné dni, tak títo jazdci rozdelili víťazstvá nasledovne: Haluška 3x, Kundlák 2x, Kysucký Martin 2x, Kriška 1x.
Je zaujímavé, že v klasifikácii SRP nikto v priebehu sezóny nevymenil vozidlo a ani objemovú triedu.
Najviac posádok SRP došlo do cieľa súťaže Rally Lubeník 71%, najmenej, podobne ako pri MSR,  v Košiciach, kde cieľom prešlo iba 37,04 % odštartovaných.

Rodiny
V priebehu sezóny sme sa na súťažiach stretávali viacerých rodinných príslušníkov. Niektorí sedeli v jednom aute, iní v rôznych. V jednom aute sme videli bratov Jara a Erika Melichárkovcov, Lukáša a Júliusa Lapdavských, Jozefa a Michala Vallušovcov či manželov Matúša i Jarku Pavlíkovcov. Taktiež otec Ján Laurinc vystriedal na sedadle spolujazdca obe svoje dcéry – Janku i Luciu.
Na trati rally sa stretli i otec a syn Moznerovci - otec Rado na sedadle jazdca a syn Rado navigoval českého jazdca Semeráda. Otec a syn Slovákovci sa v jednom aute nestretli, pretože sú obaja navigátormi. Otec Ján je dlhoročným navigátorom Jana Liptáka a syn Jakub sedel na sedadle spolujazdca vo Fuskovom aute. V jednom aute sa toho roku nestretli ani otec a syn Koišovci. Syna Martina stretávame na rally s Fordom triedy 6 a otec Stano je v rally síce tiež verný značke Ford je to však vozidlo kategórie historik - Sierra Cosworth.
Na tratiach rally sa aj toho roku u nás stretli otec a syn Bérešovci, avšak „deda“ sme videli už len za volantom nulového vozidla.
Rodiny nám súťažia aj v rámci SRP – či už sú to otec a syn Palkovci, Zajacovci a Bujňákovci a či bratia Švecovci. Všetci títo sedia spolu v jednom súťažnom vozidle. Kysucký – otec Maroš a syn Martin sa v spoločnom súboji nestretli, lebo obaja sú jazdci a štartovali v SRP na tom istom aute. V sezóne nám štartovala posádka Králik – Králik, či však sú v rodinnom vzťahu nevieme.
Niektorí rodinní príslušníci hoci sú na súťaži spolu, nestretávajú sa v spoločnej klasifikácii. Otec Debnár a „Kuňas“ Lieskovec zbierajú body v klasifikácii SRP a dcéry Miška Debnárová a Zuzka Lieskovcová v MSR.
Vyššie uvedenú posádku bratov Melichárekovcov registrujú asi všetci priaznivci rally. Nie všetci však poznajú ich tretieho brata Petra, ktorý bol predsedom organizačného výboru Rally Tríbeč. Rodinní príslušníci v rôznom zložení však stoja za organizáciou skoro všetkých našich rally. Za prípravou Rallye Eger je otec a syn Lakatošovci, za Prešovom asi šiesti  Bánociovci, za Lubeníkom Marek Podobník s celou svojou rodinou a za Košicami Szczeczinovci.

Ženy
Počet žien v súťažných vozidlách rastie z roka na rok, momentálne ich máme 16.
Túto kategóriu jednoznačne vedie momentálne naša jediná ženská posádka Michaela Debnárová navigovaná Nikolou Zemanovou. Miška bola toho roku aj jedinou ženskou jazdkyňou v súťažnom poli. Spolujazdkýň sme však mali veľa – okrem Nikoly to boli Zuzka Lieskovcová, Jarka Pavlíková, Viera Urbaníková, Juliana Meričková, Jana a Lucia Laurincové, Kovács Szilvia a Viktória Zejda.
V rámci SRP sme videli ešte ďalšie spolujazdkyne – Katku Bachanovú, Veroniku Kolivoškovú, Simonu Jarkovskú, Katarínu Pastiríkovú, Nikolu Jankulíkovú a Zdenku Tamášovú.

Víťazné RS
V štatistike víťazov rýchlostných skúšok nájdeme v roku 2013 iba 4 mená. Jednoznačne dominujú Grzyb a Melichárek.
Melichárek zvíťazil 32 krát a Grzyb vyhral 29 RS, Koči a Hadik si pripísali víťazstvo iba na jednej RS.
Rallye Eger:    Melichárek vyhral 8x a Grzyb 2x
Rally Prešov:    Melichárek vyhral 8x a Grzyb 3x a jednu RS vyhral Koči
Rally Tríbeč:    Melichárek s Grzybom sa o víťazstvá presne po „bratsky“ podelili.
Melichárek vyhral 7x a Grzyb 7x a jednu RS vyhrali spoločne s rovnakým časom!
Rallye Tatry:    Melichárekovci vyhrali 9 RS a víťazstvo na poslednej RS získal Hadik
Rally Lubeník:    Grzyb vyhral všetky RS (8x)
Rally Košice:    Grzyb vyhral všetky RS (9x)

Najmenší rozdiel v čase medzi prvým a druhým jazdcom bol 3,3 s a to medzi Grzybom a Melichárkom na Rally Tribeč.
Opačne, najväčší rozdiel v čase medzi prvým a druhým na celej súťaži bol 3:10,3 min na Rally Košice medzi Grzybom a Bérešom.
Najväčší rozdiel medzi prvým a druhým jazdcom v rámci jedného súťažného dňa bol 1:25,1 medzi Melichárkom a Bérešom na Rallye Tatry.

Haluška, ktorý je absolútnym víťazom Slovenského Rally Pohára vyhral i najvyšší počet rýchlostných skúšok RS - 8, Kundlák, Kysucký Martin, Palko boli najrýchlejší na piatich RS, Kravárik zvíťazil na RS 2x a Kysucký Maroš, Kriška a Švec si pripísali po jednom víťazstve.


Rally komisia SAMŠ




<< späť na aktuality
all rights reserved Auto Klub Košice © 2006   rollyweb