Aktuality
DMACK Tyres RALLY 2011 priniesla radosť, splnené očakávania ale možno niekomu aj sklamanie ...
Sedem mesiacov trvala tohtoročná sezóna v automobilových súťažiach, ktorá mala vo svojom itinerári sedem podujatí. Pre viacerých bola úspešná, iným priniesla už menej radosti, keď sa im cenné umiestnenia prešmykli pomedzi prsty.
Šesťdielny slovenský šampionát už tradične začínal dvojdňovou súťažou za hranicami našej krajiny v Egri, pokračoval v Prešove, Topoľčanoch, Lubeníku a záver druhej polovice súťažného ročníka 2011 priniesol dve dvojdňové súťaže, v poľskom Rzeszowe a v Košiciach. Na podujatiach v Egri, Rzeszowe a Košiciach sa bojovalo o dvojnásobné body a z celkovo deviatich výsledkov sa v závere sezóny všetkým posádkam dva najslabšie odrátavali.
Start Autó Eger Rallye
Pomyselný slávnostný štart slovenského šampionátu, ktorý tohto roku dostal aj nový názov – DMACK Tyres Rally 2011 - sa uskutočnil v maďarskom Egri. V tejto krajine je rally veľmi populárna, čo len potvrdili zástupy divákov okolo tratí Start Autó Eger Rallye. Na štart súťaže sa postavilo vyše 200 posádok bojujúcich o body do maďarského i slovenského šampionátu, maďarskej Rallye 2 a Rallye túry, čomu sa musel prispôsobiť aj neobvyklý časový harmonogram súťaže, ktorý ešte utrpel meškaním v dôsledku havárii, čo je ale pri takom počte súťažiacich pochopiteľné. Kameňom úrazu sa stali vysoké pokuty niektorých posádok za prekročenie rýchlosti na spojovacích úsekoch, čo vyvolalo vlnu nevôle u dotknutých jazdcov. My sa však radšej pozrime na športovú stránku úvodnej rally, do ktorej najlepšie vykročil absolútny majster Jozef Béreš jr. s Róbertom Müllerom (Styllex Morosport), ktorí na tejto súťaži sedeli v kokpite Škody Fabie WRC. V súčte oboch dní vyhral „Ďodi“ pred Grzybom (Rufa Sport) na identickom vozidle a tretí bol Melichárek z Melico Racing Teamu na Mitsubishi Lancer WRC 05. Favorizovanej českej posádke Václav Pech – Petr Uhel sa nedarilo od prvých ostrých kilometrov a svoj zápas s vozidlom vzdala pred štartom do šiestej rýchlostnej skúšky. V skupine F si v priebehu oboch súťažných dní najlepšie viedla ďalšia posádka Styllex Morosport teamu Béreš - Klíma na vozidle Audi Quatro.
Víťazi jednotlivých tried (1. / 2. etapa)
11: Béreš jun.- Müller (Škoda Fabia WRC)
3: Csente - Lapdavský (Subaru Impreza)
/ Mozner - Vejačka (Subaru Impreza)
5: Ollé - Budai, H (Suzuki Swift S1600)
/ Szíjj - Nyirfás, H (Renault Clio)
6: Bessenyey - Papp, H (Citroen C2R2)
8: Špavelko - Straka (Renault Clio Ragnotti)
/ Jurečka - Balla (Renault Clio RS)
9: Radó - Kovács (Honda Civic)
F1: Konečný - Lejko (Suzuki Swift)
F3: Žeňuch - Bačinský (Nissan Sunny)
F4: Béreš / Klíma (Audi Quatro)
Teamy: Slovakia Rally System / Styllex motorsport s.r.o.
XVIII. Rally Prešov
V tradičnom prvomájovom termíne sa uskutočnila prvá „domáca“ rally sezóny – XVIII. Rally Prešov. Veľmi dobre obsadenej súťaži dominoval juniorský majster sveta – Švéd Patrick Sandell vo farbách KL Racing Teamu na vozidle Škoda Fabia S2000 a všetkých potešil aj návrat Tibora Cserhalmiho (BH Capo Racing) na domáce trate. Pokiaľ prvý menovaný „vďaka“ dvom defektom a osemminútovej strate do popredných miest nezasiahol, Tibor potvrdil svoje jazdecké umenie a doviezol svoje Mitsubishi na pódiové tretie miesto. Druhé miesto si prekvapujúco vyjazdil mladý poľský jazdec Wojtek Chuchala, ktorý len v tejto sezóne prestúpil z poľského „Puchara“ do veľkého šampionátu. Po odstúpení veľkých favoritov súťaže – Jarovi Melichárkovi hneď ráno zaštrajkovalo jeho Mitsubishi a ďalšieho poľského jazdca Grzegorza Grzyba vyradilo z dobre rozbehnutej súťaže odpadnuté koleso na prejazde do servisu – si celkové víťazstvo v súťaži nedala újsť posádka Styllex Motorsport Béreš jr. - Müller. Darilo sa aj ďalšej teamovej posádke – Béreš s Klímom zvíťazili v skupine F. Úspešne do cieľa došla jediná posádka jazdiaca ˇv kategórii historických vozidiel Bányasz – Temesi, ktorí pri svojom premiérovom vystúpení predstavili fanúšikom auto, ktoré neodmysliteľne patrí k legendám rally a to slávnu Toyotu Celicu GT4.
V Prešove sa uskutočnila aj tohoročná premiéra seriálu Junior Rally Pohár (JRP) v rámci ktorého sa predstavili dve posádky s jazdcami vo veku do 18 rokov. Zvíťazila dvojica Martin Kysucký a Andrej Siska na vozidle Škoda Fabia.
Víťazi jednotlivých tried:
2: Béreš jun. - Müller (Škoda Fabia S2000)
3: Chuchala - Heller, PL (Subaru Impreza)
6: Koči - Ferencz (Citroen C2 R2 Max)
8: Jurečka - Beťko (Renault Clio RS)
9: Radó - Madarasi (Honda Civic)
11: Trněný - Pritzl, CZ (Škoda Fabia WRC)
F1: Konečný - Lejko (Suzuki Swift)
F3: Baffy - Klus (Peugeot 106)
F4: Béreš - Klíma (Audi Quatro)
Teamy: Styllex motorsport s.r.o.
Rally Tríbeč
Rally Tríbeč privítala peletón rallistov po dlhoročnej prestávke. V meste bolo cítiť a vidieť, že domáci na rally nezabudli, Topoľčany očakávali súťaž s radosťou a privítali aj mestský okruh priamo v centre mesta. Na štart sa postavilo 64 posádok, z ktorých úspešne došlo do cieľa 52. Víťazstvo na obnovenej Rally Tríbeč získal domáci team Melico Racing, zásluhou posádky Jaroslav Melichárek - Richard Lasevič na vozidle Mitsubishi Lancer WRC 05. Na druhom mieste skončila posádka Rufa teamu Grzyb – Hundla (Ford Focus WRC), ktorú o víťazstvo pripravila penalizácia za nesprávny prejazd retardérom na poslednej rýchlostnej skúške. V ostrom súboji o tretiu priečku zvíťazili nakoniec Béreš s Müllerom (Škoda Fabia S2000) nad posádkou Slovakia Rally Systemu Drotár- Bánoci (Subaru WRC). Aj na ďalších dvoch miestach skončili jazdci s vozidlami Subaru ale v úpravách skupiny N – na piatom mieste maďarský jazdec Hadik a na šiestom mieste mladý, nádejný poľský jazdec Chuchala. Na ďalších dvoch miestach skončili české posádky jazdiace na vozidlách Mitsubishi deviatej evolúcie – na siedmom posádka Orsák-Vajík, ktorá určite nesplnila svoje očakávania a na ôsmom dojazdili Hudec – Černoch. V skupine F pokračovala vo víťaznom ťažení posádka Béreš – Klíma, v kategórii historických vozidiel zvíťazila česká posádka Kubíček – Zlámal na vozidle VAZ 21011 MTX Rallye a v Junior Rally Pohári úspešne došiel do cieľa mladý Kysucký.
Víťazi jednotlivých tried:
2: Béreš jun. - Müller (Škoda Fabia S2000)
3: Hadik - Juhász, H (Subaru Impreza WRX STI)
6: Chmieliewski - Dachowski, PL (Citroen C2 R2)
8: Jurečka - Beťko (Renault Clio RS)
9: Stoklas - Dudžák (VW Polo)
11: Melichárek - Lasevič (Mitsubishi Lancer WRC05)
F1: Konečný - Lejko (Suzuki Swift)
F3: Žeňuch - Bačinský (Nissan Sunny)
F4: Béreš - Klíma (Audi Quatro)
Teamy: Melico Racing Team
Beti Racing III. Rally Lubeník
Začiatkom júla sa jazdecký rally peletón presťahoval na Gemer do obce Lubeník. Na štart Beti Racing III. Rally Lubeník sa postavilo 43 posádok. Kompletnú jazdeckú špičku slovenského šampionátu doplnila talianska posádka Claudio De Cecco – Jean Campeis z Friulmotor teamu na vozidle Peugeot 207 S2000. Technicky náročné známe gemerské trate boli toho roku dosť rýchle a najviac vyhovovali vozidlám WRC. Najväčšiu radosť v cieli súťaže mala určite poľská posádka Grzyb – Hundla (Rufa Club), ktorá na štvrtom podujatí sezóny priviedla svoje vozidlo Focus WRC úspešne na cieľovú rampu a zvíťazila s náskokom 4,1 sekundy pred posádkou Melico Racing teamu Melichárek – Lasevič. Tretiu priečku si vybojovali Drotár s Bánocim a pre lídrov priebežnej klasifikácie - Béreša s Müllerom tak ostalo len štvrté miesto. Audi Quatro doviezlo Béreša s Klímom opäť úspešne do cieľa s najlepším časom v klasifikácii národnej skupiny F. Medzi historickými vozidlami došlo k prekvapeniu, keď starých mazákov Kundisa s Lorinczom porazil nováčik Bányasz, čo je ovšem s prihliadnutím na ich vozidlá pochopiteľné. Kusucký získaval skúsenosti v rámci Junior Rally Pohára sám, ale úspešne zvládol trať a došiel na cieľovú rampu.
Víťazi jednotlivých tried:
2: Béreš jun. - Müller (Škoda Fabia S2000)
3: Csente - Tešínský (Subaru Impreza WRX Sti)
6: Markowski - Machela, PL (Citroen C2 R2 Max)
8: Jurečka - Beťko (Renault Clio RS)
7: Baffy - Klus (Škoda Fabia)
9: Stoklas - Dudžák (VW Polo)
11: Grzyb - Hundla, PL (Ford Focus WRC)
F3: Ivanko - Pavlík (Renault Clio Wiliams)
F4: Béreš - Klíma (Audi Quatro)
Teamy: Melico Racing Team
20. Rajd Rzeszowski
Začiatok augusta znamená už po tri roky aj pre slovenských rallistov štart Rajdu Rzeszowského. Hoci nik z favoritov nechýbal, celkový počet našich posádok bol na štarte tejto náročnej rally nižší ako tomu bolo v uplynulých dvoch rokoch.
Najlepší nástup do rally zaznamenali Francúzi Bryan Bouffier s Xavierom Panserim na Peugeote 207 S2000, hoci do cieľa RS2 dorazili so spadnutým ochranným krytom motora. V hodnotení majstrovstiev Slovenska sa vedenia ujali Béreš jun.- Müller na Škode Fabia WRC avšak už na druhej erzete ich spomalil brod a do konca etapy dobiehali stratu. Bouffier si víťazstvo udržal až do cieľa prvej etapy. Grzyb, ktorý sa na poslednej skúške dňa – na mestskom okruhu dočkal najväčšieho povzbudzovania, síce Bouffiera neprekonal, zato triumfoval v hodnotení DMACK Tyres RALLY 2011. Melichárek s Lasevičom dostali defekt najprv v RS3 a následne aj v RS4. V druhom prípade však už nemali rezervné koleso, a boli nútení odstúpiť. Na tretiu priečku tak dosiahol Poliak Rzeznik, ktorého dobre poznáme z predošlých ročníkov nášho šampionátu, hneď za ním skončil nádejný Chuchala pred ďalším Poliakom Bebenekom a Drotárom. Všetkým, ktorí z rôznych dôvodov v priebehu prvého dňa odstúpili sa podarilo opraviť svoje vozidlá a tak ráno druhý deň začínala súťaž s novými silami odznova.
Po piatkovom odstúpení začali s ostra Kajetanowicz s Baranom na Subaru Impreza. Vyhrali dve z troch skúšok prvej sekcie a viedli v hodnotení majstrovstiev Slovenska a na päty im šliapali Melichárek s Lasevičom. Grzyb po menšej jazdeckej chybe v RS2 bol nútený odstúpiť, nedarilo sa ani Ďodimu Bérešovi, ktorý tiež odstúpil potom, ako prehral súboj s technikou svojho vozidla. To bola voda na mlyn pre Melichárka s Lasevičom, aby zdramatizovali súboj o titul majstrov Slovenska. Ich súperi boli mimo hry, no zdolať suverénne jazdiacich Poliakov Kajetana Kajetanowicza a Jaroslawa Barana v Subaru Impreza nedokázal a skončil druhý. Aj tretie miesto v hodnotení DMACK Tyres RALLY 2011 ostalo v Poľsku zásluhou posádky Rzeznik – Mazur (Peugeotu 207 S2000). Za nimi až do posledných metrov vrcholil súboj o štvrtú priečku a s náskokom 1,4 sekundy ho vyhrali Bebenek - Wilk s Mitsubishi Lancer Evo X. Piata pozícia padla do rúk Wojciecha Chuchalu s Kamilom Hellerom (Subaru Impreza). Igor Drotár a Vlado Bánoci na Subaru Impreza WRC boli popri Melichárkovi druhými reprezentantmi Slovenska v prvej desiatke. Na neznámych tratiach to nemali jednoduché ale nakoniec si v závere dokázali polepšiť aspoň na šieste miesto.
V národnej skupine F si víťazstvo v priebehu oboch súťažných dní vybojovala posádka Lorenčík s Rusnáčikom.
Víťazi jednotlivých tried v 1. a 2. etape:
2: Grzyb -Siatkowski,PL (Peugeot 207 S2000)
/ Kajetanowicz - Baran, PL (Subaru Impreza TMR)
3: Chuchala - Heller, PL (Subaru Impreza)
5: Chmieliewski - Dachowski, PL(Citroen DS3)
6: Markowski - Machela, PL (Citroen C2 R2)
11: Béreš jun. - Müller (Škoda Fabia WRC)
/Melichárek-Lasevič (Mitsubishi Lancer WRC05)
F3: Žeňuch - Bačinský (Nissan Sunny)
F4: Lorenčík - Rusnáčik (Mitsubishi Lancer Evo X)
Teamy: Styllex motorsport s.r.o. / Melico Racing Team
Rally Bratislava
Žiaľ, Rally Bratislava bola zrušená rovnako, ako rok predtým, čo iste jazdcov nepotešilo, pretože medzi predposledným a posledným podujatím bola veru poriadne dlhá prestávka. Dvojmesačná pauza iste neprospela jazdcom, ktorí tak boli značne motivovaní na košickú rally, ktorá mala dať v polovičke októbra definitívnu bodku za tohtoročnou sezónou a mala odkryť mená tohoročných majstrov, keďže vo väčšine klasifikácii ešte pred poslednou súťažou nebolo rozhodnuté.
37. Rally Košice
Slávnostným štartom v centre Košíc sa spustila pomyselná guľôčka do jamky, ktorá skrývala meno najlepšieho jazdca. Štartovou rampou prešlo 61 posádok, medzi ktorými nechýbali favoriti bojujúci o majstrovský titul. Bodové rozdiely boli minimálne preto záverečné podujatie sľubovalo dramatickú zápletku.
Po prvom dni súťaže to mala najlepšie rozohrané francúzska posádka Bouffief - Panseri (Peugeot 207 S2000) pred trojicou poľských posádok Solowow - Baran (Ford Fiesta S2000), Grzyb - Siatkowski (Peugeot 207 S2000) a Kajetanowicz - Baran (Subaru Impreza TMR). Najlepšou slovenskou dvojicu boli reprezentanti Styllex motorsport teamu Béreš jun. - Müller (Škoda Fabia S2000) na piatej priečke, nasledovaní posádkou Melico Racing teamu Melichárek – Lasevič a českou dvojicou Orsák – Vajík.
V DMACK Tyres Rally boli pred súťažou v hre o titul ešte traja jazdci – Béreš jr., Melichárek a Grzyb, avšak už po prvej sekcii sa v čele priebežného poradia usadil posledne menovaný, ktorý dokázal odraziť atak súperov. V druhej sekcii dve skúšky vyhral Melichárek, tretiu Béreš jun., ale nič to nezmenilo na postavení jazdca Rufa Club-Peugeot Sport Polska RT na prvej priečke, ktorý si do celkového hodnotenia seriálu pripísal 30 bodov a zdramatizoval boj o titul majstra Slovenska.
Už počas prvého dňa bola alfou a omegou správna voľba pneumatík, pretože premenlivé jesenné počasie narobilo posádkam nemálo starostí. Aj keď sa zdalo, že druhý deň bude jednoduchší, skoro 25 kilometrov dlhá RS Opiná sa ukázala ako zlomová. Pokojne sa dá povedať, že Opina 1 bola pohromou pre favoritov. Vedúci jazdec Bouffier stratil viac ako sedem minút, keď po defekte stál v ereske a zároveň dostal 30 sekundovú penalizáciu za zlý prejazd retardérom. Z prvenstva sa tešil Béreš jr., druhý skončil Solowow a tretia priečka patrila Orsákovi. Problémy s defektom mal aj Grzyb, ktorý stratil viac ako sedem minút a defektom sa nevyhli ani ďalší jazdci. Rozladený bol aj Drotár, ktorý tu urobil už štvrté hodiny počas jednej súťaže. Lepší a dramatickejší záver košickej súťaže i celého slovenského či poľského šampionátu si jazdci ani diváci nemohli želať. Dvojdňové zápolenie počas 37. Rally Košice malo potrebný náboj od prvej do poslednej rýchlostnej skúšky.
Bérešovi jr. sa po problémoch súperov s defektmi otvorila cesta k úspešnej obhajobe titulu. Dostal sa na čelo 37. Rally Košice a aj napriek problémom v poslednej RS, ktorá sa stala korisťou Jara Melichárka si udržal víťazstvo a tešil sa z celkového víťazstva a úspešnej obhajoby majstrovského titulu.
V skupine F si víťazstvá v jednotlivých etapách rozdelili podobne ako v priebehu sezóny dve posádky – prvý deň sa stal korisťou „deda“ Béreša s Klímom a V druhý zvíťazili Lorenčík s Rusnáčikom.
Mladý Kysucký z JRP zvládol úspešne len nástrahy prvého súťažného dňa jeho cestu za učením sa zastavil plot v Herľanoch.
Víťazi jednotlivých tried v 1. a 2. etape:
2: Grzyb – Siatkowski, PL (Peugeot 207 S2000)
/ Béreš jun.- Müller (Škoda Fabia S2000)
3: Hadik – Juhász, H (Subaru Impreza WRX STI)
/ Chuchala - Heller (Subaru Impreza)
5: Chmieliewski – Dachowski, PL (Citroen DS3)
6: Gryc – Kusnierz, PL (Citroen C2R2 Max)
8: Rybacki – Bar, PL (Renault Clio)
/ Keszi - Helmeczy (Seat Leon TDI)
9: Vaško - Kiss (Honda Civic)
11: Melichárek - Lasevič (Mitsubishi Lancer WRC05)
F1: Konečný - Lejko (Suzuki Swift)
F3: Baffy - Klus (Peugeot 106)
/ Žeňuch - Bačinský (Nissan Sunny)
F4: Béreš - Klíma (Audi Quatro)
/ Lorenčík - Rusnáčik (Mitsubishi Lancer Evo X)
Teamy: Styllex motorsport s.r.o.
Možno povedať, že sezóna 2011 bola zaujímavá do posledného momentu, v priebehu ktorej si z kalicha horkosti odpila takmer každá z posádok a divákov držala v napätí od začiatku až do konca. Svoje zohrali dvojdňové súťaže, keď najlepší tandem mohol získať 60 bodov alebo nič.
Práve bodové zápisy z košickej rally rozhodli, že štvrtý majstrovský titul po sebe získala dvojica Styllexu motorsport Jozef Béreš jr. – Róbert Müller na Škode Fabia S2000. Súperom tak zostali len oči pre plač, dvojnásobne to platí o Poliakovi Grzybovi, ktorý sa predstavil počas sezóny na troch značkách áut - Škode, Forde a Peugeote. Povestné šťastie sa od neho odvrátilo v Prešove, Topoľčanoch i Košiciach, čo nakoniec rozhodlo o jeho titule prvého vicemajstra.
Nielen súboje v absolútnom poradí ale aj v triedach mali svoj náboj, pričom titul v triede 6 len tak-tak unikol Pavlovi Nagyovi, ktorý - aj keď nevyhral ani jednu súťaž - bol lídrom triedy. Technika v Košiciach mu však vypovedala službu a „bolo vymaľované“.
Všetkých sedem súťaží absolvovali v nezmenenom zložení iba štyri posádky, Jozef Béreš jr. – Róbert Müller, Jaroslav Melichárek – Richard Lasevič, Igor Drotár – Vlado Bánoci a Pavol Nagy – Lukáš Zámečník. V súťažiach zaradených do MSR bola priemerná účasť 54 posádok na jedno podujatie a v akcii sme dovedna videli 173 jazdcov. V klasifikácii domáceho šampionátu vyšiel priemer 35 a o body sa uchádzalo 79 jazdcov. O body do celoročného hodnotenia sa zapojilo 47 slovenských jazdcov.
Aj tohtoročná sezóna ukázala, že na domácej automobilovej scéne hrá prvé husle košický Styllex motorsport, ktorý sa po triumfe v absolútnom poradí presadil aj v tímovej súťaži. Do nej sa postupne zapojilo jedenásť tímov, z ktorých najviac bodov získala trojica posádok Styllexu, hoci v bodovanej tabuľke im pri jednom podujatí zostala svietiť nula. O dvadsaťpäť bodov za ním skončil Melico racing team tretí bol BETI racing team. Ten v priebehu sezóny zobral pod svoje krídla viacero posádok. V jeho farbách sa predstavilo až 18 posádok, čo dáva priemer tri na jednu súťaž. V Košiciach dokonca pod hlavičkou Beti racing teamu odštartovalo až päť posádok. Rovnaký počet vyslal na toto podujatie aj L Racing s.r.o.
26. novembra sa v Nitre uskutočnilo vyhlásenie majstrov v automobilových disciplínach SAMŠ. Večer bol toho roku o to slávnostnejší, že SAMŠ si práve v tomto roku pripomína dvadsiate výročie svojho založenia. Pri tej príležitosti boli plaketami odmenení jazdci i činovníci, ktorí po celý ten čas stáli v čele automobilového športu na Slovensku.
Majstri Slovenska v rally 2011
absolútne: Jozef BÉREŠ jn. - Róbert MÜLLER
trieda 2: Jozef BÉREŠ jn. - Róbert MÜLLER
trieda 3: Wojtek CHUCHALA - Kamil HELLER
trieda 6: Lukasz MARKOWSKI - Maciej MACHELA
trieda 8: Peter JUREČKA - Matej BEŤKO
trieda 11: Jaroslav MELICHÁREK - Richard LASEVIČ
skupina F: Jozef BÉREŠ - Tomáš KLÍMA
trieda F3: Marek ŽEŇUCH - Vojtech BAČINSKÝ
trieda F4: Jozef BÉREŠ - Tomáš KLÍMA
historici: František BANYÁSZ - Róbert TEMESI
teamy: Styllex motorsport s.r.o.
Sezóna 2011 v rally sa teda skončila. Niekomu bola naklonená viac, inému menej ako to v športe ale i bežnom živote býva. Čas však letí ďalej .... ešte doznieva práve skončená sezóna ale už vrcholia prípravy na novú. Informácie o tom, čo nás bude čakať v priebehu roka 2012 vám postupne prinesieme.
Jaroslav Glovičko a Gabriela Szczeczinová
<< späť na aktuality